שיעור כללי / תשנ"א דף מס' 29.1

מסכת כתובות, פרק ראשון (יא.)

בעניין גר קטן מטבילין אותו על דעת בי"ד (הרב ליכטנשטיין)

בענין גירות 1. הרקע הכללי יבמות מז., "ת"ר גר שבא... בית יעקב"; שם מה:, "ההוא דהו קרו... לקריו"; תד"ה מי, עד "דעדיף טפי" ובת"י שם;
[רי"ף, טו: באלפס, "ההוא... בפני ג'"; רמב"ם, פי"ג הל' איסורי ביאה הל' ט']; רמב"ם, פי"ד הל' א"ב הל' א-ו, ופי"ג שם הל' יז-יח; [יבמות מז:,
"אחד גר ואחד... כך אי אתה מל עבד איש בעל כרחו", וברש"י, ד"ה כופה; רמב"ם, פי"ד הל' א"ב הל' ט'; רמב"ם מז:, ד"ה הא].

2. סוגייתנו תד"ה מבטילין; [וביתר הרחבה, בתוס' הר"ש]; סנהדרין סח:, תד"ה קטן (בסופו), "וא"ת נתגייר... ףהיינו קבלה" (יסודי), רשב"א,
ד"ה אמר וד"ה הא; ריטב"א, ד"ה אמר; תוס' רי"ד, "פי'... דבר"; מאירי, "גוי קטן... ובנשים"; בה"ג (בהוצ' טרויב, כד:; הובא באוצה"ג על אתר, סי'
קכח-קכט), "חרש שוטה... בשעת טבילה"; (טור, סי' רס"ח, "כתב בעל הלכות... לא נדחו", ובב"י שם, "כתב בה"ג... תקיפה עליהם"]; רי"ף, יבמות
(טז: באלפס), "גרסינן בפרק בתולה... זכות הוא לו"; רמב"ם, פי"ג הל' א"ב הל' ז'; פ"י הל' מלכים הל' ג'; פ"ח הל' עבדים הל' כ' וב"לחם משנה
שם; רשב"א על אתר, ד"ה ולענין פסק; ריטב"א, "ויש שפירשו... בתלמוד הרבה" וד"ה כיון שהגדילה.

בענין זכין לאדם שלא בפניו - 1. הרקע הכללי קדשין מב; "מנין שזכין... תקחו"; רשב"א שם, ד"ה מהא; [ר"ן ט"ז באלפס), "גרסינן בגמ'... אין זוכין
לו מן התורה"], נדרים לו:, "איבעיא להו... התורם... למיעבדיה", וברשב"א, ד"ה הא דאיבעיא; קדושין מה., "הנהו ב' תרי... הבן לא אמרינן",
וברא"ש, סי' ז', כ"ועוד היה נראה לדקדק... הוה ליה לפרושי'"; גיטין יא:, "האומר... באומר זכו דמי ובתד"ה התופס; (יבמות קיח:, "בעא מיניה...
שלא בפניו" ובריטב"א שם); גיטין לז., "תנן התם... כל שהו" ובר"ן (יט: באלפס), "ד"ה ומסתברא"; ריטב"א, קדושין כג., ד"ה מכדי וד"ה ואגב]
רמב"ם, פ"ד הל' זכיה ומתנה הל' ב-ח, פ"ו הל' עבדים הל' א'.

2. בענין זכייה בקטן בבא בתרא קנו:, המשנה והגמרא עליה; תד"ה זכין; בבא מציעא עא:, "רב אשי אמר... לא אתי לכלל שליחות"; רמב"ן, ד"ה
הא דאמרי'; רשב"א, ד"ה רבינא (מסכם הרמב"ן); ריטב"א, (החדשים), ד"ה מידי (והשווה, גיטין עז., תד"ה דין); גיטין סד:, "צרור וזורקו... שיתופי
מבואות דרבנן", ובתד"ה שאני; [רמב"ם, פ"ב הל' שלוחין ושותפין הל' א-ב]; פסחים צא:, "איש זוכה ואין קטן זוכה" וברש"י ד"ה איש ותד"ה איש;
[קידושין מב., תד"ה איש; סנהדרין סח:, תד"ה קטן, עד "ודלא כרב אסי"].